Pelan Strategik Jpnns 2013-2015

download Pelan Strategik Jpnns 2013-2015

of 62

description

Pelan Strategik Jabatan Negeri Sembilan 2013 - 2015

Transcript of Pelan Strategik Jpnns 2013-2015

PELAN STRATEGIK JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN

PELAN STRATEGIK JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN2013-2015

PELAN STRATEGIK JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN 2013 - 2015

ISI KANDUNGAN

1. PERUTUSAN PENGARAH PELAJARAN NEGERI SEMBILAN 32. RINGKASAN EKSEKUTIF 43. LATAR BELAKANG 54. FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN , VISI & MISI 65. PIAGAM PELANGGAN 7-86. MATLAMAT 87. OBJEKTIF 9-108. MOTO 109. PIHAK BERKEPENTINGAN 1110. CARTA ORGANISASI 1211. JAWATANKUASA PELAN STRATEGIK 13-14 12. ASPRIRASI SISTEM 1513. ANJAKAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 1614. TERAS STRATEGIK 2013-2015 1715. PELAN STRATEGIK 2013-2015 18 -16. PENUTUP

PERUTUSAN PENGARAH PELAJARAN NEGERI SEMBILANGAMBAR PENGARAH

Assalamualaikum W.B.T dan salam sejahtera

Bagi merealisasikan visi dan misi Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS),sebagai peneraju bidang pendidikan di Negeri Sembilan, Perancangan Strategik JPNS 2013-2015 ini adalah tepat pada masanya. Perancangan ini merupakan blue print pengurusan pendidikan JPNS yang merangkumi semua aspek iaitu akademik, kokurikulum, pengurusan, pembangunan,sekolah, murid dan kepimpinan.Dokumen ini mengenal pasti lima strategi teras dan pelan tindakan yang perlu dilaksanakan berdasarkan kepada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dengan bersungguh-sungguh dan penuh iltizam daripada semua pihak.

Sungguhpun demikian, usaha berterusan harus juga dilakukan untuk menambahbaikkan perancangan ini sesuai dengan keperluan dan cabaran baru pada masa hadapan. Melalui perancangan strategik ini juga, adalah diharapkan dapat meningkatkan profesionalisme, integriti, moral dan semangat kerja berpasukan pegawai-pegawai dan anggota sokongan sama ada di Jabatan mahupun sekolah serta mewujudkan satu budaya organisasi yang cemerlang dan berupaya memperkasakan JPNS. Saya juga berharap semua pihak yang terlibat dapat memainkan peranan masing-masing untuk melaksanakan Perancangan Strategik ini bagi menjayakan Visi dan Misi JPNS.

Sekian Terima KasihPengarah Pelajaran Negeri Sembilan

RINGKASAN EKSEKUTIF

Sebagai peneraju dalam bidang pendidikan di Negeri Sembilan, satu Perancangan Strategik JabatanPelajaran Negeri Sembilan (JPNS) 2013-2015 perlu diwujudkan selain menyahut seruan bagi menjadikanJPNS Terbilang Dalam Kalangan Terbaik, ini juga untuk melahirkan modal insan yang memiliki sikap,pengetahuan,kemahiran dan nilai-nilai murni yang cemerlang bagi melaksanakan tugas dan amanah yang dipertanggung-jawabkan dengan jayanya. Perancangan Strategik JPNS 2013 2015 ini mengandungi nilai-nilai teras, strategikteras,pelaksanaan strategi dan pelan tindakan untuk dilaksanakan bagi menyediakan JPNS satu platformkecemerlangan pendidikan yang unggul demi mendukung kejayaan pelaksanaan visi dan misi serta objektif strategikJPNS.

Perancangan Strategik JPNS 2012 - 2015 ini menggariskan lima Teras Strategik iaitu menyahut Asprirasi Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Pelan Pembangunan Pendidikan ( 2013 2025 ) bagi Gelombang 1 iaitu Akses kepada Kejayaan, Kualiti Standard Antarabangsa Yang Tinggi, Ekuiti untuk semua murid,Memupuk perpaduan dalam kalangan murid dan Pelaksanaan berkecekapan tinggi. Ianya mengambil tempoh selama 3 tahun iaitu 2013 hingga 2015 kerana justifikasi daripada Gelombang 1 sebagai kesinambungan kepada Gelombang 2 pada 2015 2020.

Untuk menjayakan teras strategik ini, Perancangan Strategik JPNS 2013-2015 telah menggariskan strategi- strategidan pelan tindakan yang berasaskan kepada fungsi-fungsi JPNS dan yang penting adalahpelan tindakan ini disediakan dalam bentuk Petunjuk Prestasi Utama (KPI) untuk membolehkan tahap pelaksanaannyadapat diukur dengan berkesan dan ditentukan sektor pelaksana untuk memikul tanggungjawab tersebut.

LATAR BELAKANG

Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan ( JPNS ) telah ditubuhkan di bawah Education Ordinance 1950. Ia mewakili Kementerian Pelajaran Malaysia ( KPM ) untuk menyelaraskan semua perkara yang berkaitan dengan pengurusan dan pentadbiran sekolah-sekolah menengah dan rendah di Negeri Sembilan.Pengurusan dan pentadbiran JPNS diketuai oleh Pengarah pelajaran dan dibantu oleh seorang Timbalan Pengarah Pelajaran. Terdapat 10 sektor utama di JPNS yang diketuai oleh seorang Ketua Sektor yang berperanan untuk menyelaraskan dan memacu pelaksanaan program dan aktiviti bagi fungsi utama di sektor masing-masing. Sektor-sektor tersebut ialah:-1. Sektor Jaminan Kualiti 6. Sektor Penilaian dan Peperiksaan2. Sektor Pengurusan Sekolah 7. Sektor Pendidikan Islam3. Sektor Pengurusan Akademik 8. Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas4. Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan 9. Sektor Pengurusan Maklumat & ICT5. Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan 10. Sektor Psikologi dan Kaunseling6. Sektor Penilaian dan PeperiksaanJPNS juga menyelaraskan serta memacu pengurusan dan pentadbiran enam buah Pejabat Pelajaran Daerah ( PPD ) yang diketuai oleh seorang Pegawai Pelajaran Daerah dan dibantu oleh seorang Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah iaitu:PPD SerembanPPD TampinPPD Kuala Pilah

PPDJempol dan JelebuPPD RembauPPD Port Dickson

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek,dan sosial berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara.

VISI

Pendidikan Berkualiti,Insan Terdidik, Negara Sejahtera

MISI

Melestarikan Pendidikan Berkualiti bagi membangunkan potensi individui untuk mencapai aspirasi negara

PIAGAM PELANGGAN

Kami warga Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan berjanji menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami bagi: Memastikan semua kanak-kanak, mengikut umur yang ditetapkan, mendapat tempat belajar pada hari pertama sesi persekolahan baru dimulakan.

Memastikan bahawa semua sekolah sentiasa dibekalkan dengan guru-guru mengikut perkiraan yang ditetapkan.

Menempatkan guru ke sekolah-sekolah tidak lewat dai 21 hari bekerja setelah menerima bekalan daripada Kementerian Pelajaran Malaysia.

Menempatkan kakitangan sokongan tidak lewat dari 14 hari bekerja setelah menerima bekalan daripada Kementerian Pelajaran Malaysia.

Memastikan semua permohonan dan tuntutan yang berkaitan kewangan diproses dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.

Mengurus perkara-perkara berkaitan perjawatan dan perkhidmatan personel dalam tempoh 21 hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.

Menguruskan pengisian jawatan Pengetua/Guru Besar/Penolong Kanan dan Ketua Bidang dalam tempoh 3 bulan sebelum berlakunya kekosongan.

Memastikan setiap calon yang telah mendaftar dapat menduduki peperiksaan mengikut jadual dan prosedur yang ditetapkan.

Memastikan pelanggan sentiasa mendapat maklumat yang jelas dan tepat dengan menerima layanan dan perkhidmatan kaunter yang mesra.

Menentukan segala surat aduan dan rayuan diberi jawapan dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh penerimaan.

Sentiasa bersedia menerima pandangan, cadangan, syor dan teguran yang membina dari semua pihak demi mempertingkatkan prestasi perkhidmatan dan kecemerlangan pendidikan.

MATLAMAT JPPNS

Melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu Melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketrampilan dan sejahtera Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan dan kemajuan negara; dan Memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia

OBJEKTIF JPNNS

1. Melaksanakan pendidikan wajib dan menyediakan peluang pendidikan untuk semua kanak-kanak dalam lingkungan usia persekolahan dari prasekolah hingga Tingkatan 6 Atas.

2. Membangunkan potensi pelajar-pelajar serta membimbing mereka menjadi insan yang cemerlang dalam bidang kurikulum, kokurikulum, sukan dan sahsiah;

3. Memastikan urusan perkhidmatan nasihat, bimbingan dan kebajikan dapat dimanfaatkan oleh pelajar;

4. Memastikan kemudahan infrastruktur sekolah dilengkapkan mengikut keperluan;

5. Menguruskan penempatan guru, pegawai dan kakitangan sokongan mengikut keperluan sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri;

6. Menguruskan pengisian jawatan Pengetua, Guru Besar, Penolong Kanan dan Ketua Bidang di sekolah-sekolah dalam kawalan Kementerian Pelajaran Malaysia

7. Menyediakan data dan maklumat pendidikan yang lengkap dan terkini;

8. Menyedia dan melaksanakan program latihan kepada guru dan kakitangan sokongan dengan berkesan;

9. Memastikan semua program pendidikan dan perkhidmatan sokongan dapat dilaksanakan dengan berkesan; 10. Memastikan pengurusan dan pelaksanaan kurikulum, kokurikulum dan sukan di sekolah serta dilaksanakan dengan berkesan;

11. Memastikan institusi pendidikan swasta dan institusi pendidikan tinggi swasta diuruskan dengan cekap mengikut Akta Pendidikan 1996 (Akta 550);

12. Memastikan pentaksiran berasaskan sekolah dan berpusat dilaksanakan dengan cekap, lancar dan selamat;

13. Memastikan peruntukan kewangan yang diperoleh daripada pelbagai sumber dimanfaatkan sepenuhnya mengikut prosedur yang ditetapkan;

14. Mengadakan permuafakatan dengan PIBG, agensi-agensi kerajaan, swasta dan organisasi bukan kerajaan untuk kemajuan pendidikan di Negeri Sembilan.

MOTO

Terbilang Dalam Kalangan Terbaik

PIHAK BERKEPENTINGAN

STAKEHOLDERSMenteri Pelajaran MalaysiaTimbalan Menteri PelajaranKetua Setiausaha Kementerian Pelajaran MalaysiaKetua Pengarah Pelajaran MalaysiaPengarah Bahagian Kementerian Pelajaran Malaysia

JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN

PELANGGANPejabat Pelajaran DaerahSekolahKomuniti SetempatJabatan & Agensi Kerajaan/Swasta

CARTA ORGANISASI Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan

Pengarah PelajaranTimbalan Pengarah Pelajaran Ketua SektorPembangunan Kemanusiaan Ketua SektorPengurusan SekolahKetua SektorPendidikan Islam Ketua Sektor Jaminan Kualitiinan Kualiti Ketua SektorPengurusan Maklumat (ICT) Ketua SektorPsikologi & Kaunseling Ketua UnitPendidikan MenengahKetua UnitPendidikan RendahKetua UnitPra-sekolahKetua UnitKo-KurikulumKetua Unit SukanKetua UnitPerhubungan & PendaftaranKetua UnitHal Ehwal MuridKetua UnitPend.Pencegahan dadahPusat Kurikulum (Kem PUSAKO)Ketua UnitPengurusan & Operasi KurikulumKetua UnitInstitut Pendidikan AgamaKetua UnitOperasi DakwahKetua UnitJaminan KualitiKetua UnitPengurusan Maklumat & ICT Ketua SektorKhidmat Pengurusan & Pembangunan Ketua UnitPerjawatan & PerkhidmatanKetua UnitPencenKetua UnitNaik PangkatKetua UnitTatatertib & KeutuhanKetua UnitKhidmat PengurusanKetua UnitKewanganKetua UnitAkaunKetua UnitLatihan & Kemajuan StafKetua UnitPenilaian & KompetansiKetua UnitPembangunan & BekalanKetua UnitPerolehan dan Pengurusan asetKetua UnitHrmisPegawa Pelajaran Daerah Kuala PilahPegawa Pelajaran Daerah Jempol & JelebuPegawa Pelajaran Daerah TampinPegawa Pelajaran Daerah RembauPegawa Pelajaran Daerah SerembanPegawa Pelajaran Daerah Port DicksonKetua SektorPengurusan AkademikKetua UnitKurikulumKetua SektorPenilaian & Peperiksaan Ketua SektorPend. Khas & Swasta Ketua UnitPeperiksaanKetua UnitPenilaianKetua UnitSwastaKetua UnitPendidikan Khas

JAWATANKUASA PELAN STRATEGIK JPNS

PENGERUSI : PENGARAH PELAJARAN NEGERI SEMBILANTIMBALAN PENGERUSI : TIMBALAN PENGARAH PELAJARAN NEGERI SEMBILANSETIAUSAHA : KETUA SEKTOR JAMINAN KUALITIPENOLONG SETIAUSAHA : KETUA UNIT JAMINAN KUALITIBENDAHARAI : KETUA UNIT KEWANGANAHLI JAWATANKUASA :

KETUA SEKTOR PENGURUSAN SEKOLAH KETUA SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK KETUA SEKTOR PEMBANGUNAN KEMANUSIAAN KETUA SEKTOR KHIDMAT PENGURUSAN & PEMBANGUNAN SEKTOR PENILAIAN & PEPERIKSAANKETUA SEKTOR PENDIDIKAN ISLAMKETUA SEKTOR PENDIDIKAN SWASTA & PENDIDIKAN KHASKETUA SEKTOR PSIKOLOGI & KAUNSELINGKETUA SEKTOR PENGURUSAN MAKLUMAT & ICT

PEGAWAI PELAJARAN DAERAH SEREMBANPEGAWAI PELAJARAN DAERAH JEMPOL & JELEBUPEGAWAI PELAJARAN DAERAH TAMPINPEGAWAI PELAJARAN DAERAH KUALA PILAHPEGAWAI PELAJARAN DAERAH PORT DICKSONPEGAWAI PELAJARAN DAERAH REMBAU

KETUA UNIT MENENGAHKETUA UNIT RENDAHKETUA UNIT PERHUBUNGAN & PENDAFTARANKETUA UNIT PRASEKOLAHKETUA UNITKOKURIKULUMKETUA UNIT PUSAKOKETUA UNIT SUKANKETUA UNIT HAL EHWAL MURIDKETUA UNIT PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAHKETUA UNIT PEPERIKSAANKETUA UNIT PENILAIANKETUA UNIT AKADEMIKKETUA UNIT PERJAWATAN & PERKHIDMATANKETUA UNIT PENCENKETUA UNIT NAIK PANGKATKETUA UNIT TATATERTIB & KEUTUHANKETUA UNIT KHIDMAT PENGURUSANKETUA UNIT AKAUNKETUA UNIT LATIHAN & KEMAJUAN STAFKETUA UNIT PEMABNGUNAN & BEKALANKETUA UNIT LATIHAN & KEMAJUAN STAFKETUA UNIT PEROLEHAN & PENGURUSAN ASETKETUA UNIT HRMISKETUA UNIT PENGURUSAN & OPERASI KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAMKETUA UNIT INSTITUT PENDIDIKAN AGAMAKETUA UNIT OPERASI DAKWAHKETUA UNIT PENDIDIKAN SWASTAKETUA UNIT PENDIDIKAN KHASKETUA UNIT PENGURUSAN MAKLUMAT & ICT

PENYELIA SEKTOR JAMINAN KUALITIPENOLONG PENGARAH BAHASA MALAYSIA SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIKPENYELIA SEKTOR ICT

ASPRIRASI SISTEM

100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan daripada Prasekolah hingga ke menengah atas menjelang 2020AKSESNegara dalam kalangan sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti PISA,TIMSS dalam tempoh 15 tahunKUALITI50% pengurangan dalam jurang pencapaian ( antara bandar-luar bandar,gender,sosioekonomi ) menjelang 2020EKUITISistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaianPERPADUANSistem yang memaksimumkan keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.KECEKAPAN

11 ANJAKAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA

Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa1Memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris2Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai3Tranformasi keguruan sebagai profesion pilihan4Memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah5Mengupaya JPN,PPD & sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan.6Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia7Tranformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan8Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas9Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit10Meningkatkan ketelusan untuk akauntabiliti awam secara langsung11

TERAS STRATEGIK

MEMUPUK PERPADUAN DALAM KALANGAN MURIDPELAKSANAAN BERKECEKAPAN TINGGIAKSES KEPADA KEJAYAANTERAS 1KUALITI STANDARD ANTARABANGSA YANG TINGGITERAS 2EKUITI UNTUK SEMUA MURIDTERAS 3TERAS 4TERAS 5

ANJAKAN1 Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa

9Bekerjasama dengan ibubapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas

10Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit

ASPIRASI100% enrolmen merentas semua tahap daripada prasekolah hingga ke menengah atas menjelang 2020

BILISU STRATEGIKMATLAMATOBJEKTIFKPISASARANINISIATIFSTRATEGIPELAKSANA

TOV201320142015

1Enrolmen merentas semua tahap masih boleh ditingkatkanMeningkatkan enrolmen murid merentasi semua tahapMeningkatkan enrolmen murid Prasekolah kerajaan dan swasta

% enrolmen murid Prasekolah kerajaan dan swasta85%88%91%94%92S1 : Promosi / Kempen

S2: Kolaborasi dengan pihak sekolah

S3 : Kolaborasi dengan agensi luar

S4 : Pemantapan data

S5: Pengesanan awalSPSSPSPK

Meningkatkan pendaftaran murid Tahun 1

% pendaftaran murid Tahun 190%93%97%99%95

Meningkatkan enrolmen murid asli ke Tahun 1

% pendaftaran murid asli ke Tahun 170%80%90%100%1436394046

Semua murid Tahun 6 menyambung persekolahan ke Tingkatan 1% murid Tahun 6 menyambung pelajaran ke Tingkatan 180%100%100%100%9697

ANJAKAN1Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkuaitii bertaraf antarabangsa

2Memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris

3Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai

5Memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah

6Mengupaya JPN,PPD & sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan

7Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia

8Transformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan

9Bekerjasama dengan ibu bapa,komuniti dan sektor swasta secara meluas

ASPIRASINegara dalam kalangan sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti PISA,TIMSS dalam tempoh 15 tahun

BILISU STRATEGIKMATLAMATOBJEKTIFKPISASARANINISIATIFSTRATEGIPELAKSANA

TOV201320142015

1

Tahap pencapaian murid di peringkat antarabangsa.Meningkatkan kualiti pendidikan untuk melahirkan modal insan yang menguasai pengetahuan dan kemahiran abad ke 21

Peningkatan dalam kualiti pendidikan untuk melahirkan modal insan selaras dengan FPK dan aspirasi murid dalam 3PPM.(sekadar suggestion kalau nak tukar)

1.Meningkatkan kualiti pengurusan dan kepimpinan sekolah

Bilangan sekolah yang memperolehi SKPM Tahap Gemilang

SR 10

SM730

1150

1670

25787982S1 : Pemantauan

S2 : School management support

S3 : Bina upaya kepimpinan sekolah

S4: Pemantapan jaringan dan jalinan

S5: Pembudayaan kepimpinan instruktional

S6: Komuniti Pembelajaran Profesional(PLC)SJKSPS

Bilangan sekolah yang mencapai band 1

SR

SM

Bilangan sekolah yang meningkat dari segi band

SR

SM

2.Meningkatkan kualiti guru dari segi pengetahuan,kemahiran dan attribut

Peratus guru yang dicerap oleh pentadbir sekolah

55901001004583436S1 : Pemantauan

S2 : Pemantapan PdP

S3 : Pembangunan profesionalisme berterusan(CPD)

S4: Pembudayaan kreativiti dan inovasi

S5: Pembudayaan kepimpinan instruktional

S6:Pembudayaan kajian tindakan

S7: Pembangunan kesejahteraan emosi dan sikap

S8: Pembudayaan Pentaksiran untuk pembelajaran(Assessment for learning)

SPASPISJKSPSPKSPPSBK

Peningkatan peratus guru mendapat skor 80 ke atas dalam Standard 4 SKPM 2010 (berdasarkan pemantauan)

Peningkatan bilangan guru yang cemerlangberdasarkan skor kompetensi607585904,5,8,12,15,16,17,18,36,59,74,75,77,102,147

Bilangan guru yang menyertai pertandingan inovasi

3.Meningkatkan kualiti murid dari segi intelek,jasmani,emosi dan rohani

3.1 Pencapaian dalam peperiksaan awam

3.11(Arus Perdana)Peningkatan Gred Purata Negeri

UPSR

2.142.132.122.111,5,14,15,16,17,18,22,24,25,34,36,113,124S1:Pembangunan kognitif murid

S2: Fokus kolektif terhadap pembelajaran murid(Cocostar)

S3: Pembangunan kesejahteraan emosi dan sikap

S4: Sarana ibu bapa

S5: Kolaborasi dengan agensi luar

SPASPISPPSPK

PMR

2.662.64

SPM4.824.814.804.79

Peratus cemerlang semua A

UPSR

11.411.812.212.6

PMR

9.410.5

SPM4.24.54.85.1

Peratus Peratus penguasaan minimum / Layak siji

UPSR

70.971.972.974

PMR

69.472

SPM90.5929496

3.12Pendidikan khasPeningkatan Gred Purata NegeriUPSR

PMR

SPM

Peratus cemerlang semua A

UPSR

PMR

SPM

Peratus penguasaan minimum / Layak sijilUPSR

PMR

SPM

3.13.Meningkatkan prestasi mata pelajaran Bahasa MalaysiaPeningkatan GPMP Bahasa MelayuUPSR-PEM1.681.661.641.621,24,34,124,145147

S1:Pemantapan MBMMBI

S2: PemantapanPanitia Daerah

S3: Pemantapan pengurusan panitia

UPSR-PEN1.641.621.61.58

PMR2.252.23

SPM4.154.134.113.99

3.14.Meningkatkan prestasi mata pelajaran Bahasa InggerisPeningkatan GPMP B.InggerisUPSR2.482.462.442.42

PMR3.012.99

SPM5.515.495.475.45

3.15 Meningkatkan prestasi mata pelajaran Matematik

Peningkatan GPMP MatematikUPSR2.202.102.001.901,34,124,145,147

PMR2.202.102.001.90

SPM5.515.495.475.45

3.16.Meningkatkan prestasi mata pelajaran Sains

Peningkatan GPMP SainsUPSR2.212.192.172.16

PMR2.722.7

SPM5.185.165.145.12

3.17.Meningkatkan prestasi mata pelajaran SejarahPeningkatan GPMP SejarahPMR

SPM

3.18 Meningkatkan prestasi mata pelajaran P.IslamPeningkatan GPMP P.IslamPMR

SPM

3.19 Meningkatkan prestasi mata pelajaran P.Moral

Peratus peningkatanGPMP mata pelajaran P.Moral

PMR

SPM

3.20 Meningkatkan kualiti pengurusan PBS oleh pihak pentadbir sekolah

Peratus sekolah yang mencapai tahap gemilang dalam pengurusan PBSS1:Pemantapan pengurusan PBS

S2: Pemantauan

S3: Memperkasa Pasukan Pemantau

S4:Penandaarasan

S5:Pembangunan profesionalisme guruSPP

3.21. Penurunan dalam kes salah laku murid Penurunan kadar ponteng murid ke sekolah 0.01% setahun

(206 875 murid )

0.36%

744

0.35%

724

0.34%

703

0.33%

682

5354565799100116S1 : Pemantauan berfokus

S2:Pembangunan kesejahteraan emosi, spiritual dan sikap murid

S3: Penguatkuasaan pematuhan dasar dan pekeliling

S4 : Kerjasama dengan agensi luar

S5: Pemantapan pengurusan HEM

S6: Sarana Ibu bapa

S7: Operasi khasSPKSPI

Penurunan bil murid terlibat masalah disiplin sebanyak 0.01% bagi tahun semasa

Memastikan pertambahan dalam bilangan penyertaan murid di kejohanan di peringkat antarabangsa

Pertambahanpenyertaan murid di kejohanan Sekolah Asean (ASG), Perahu Layar Asia ( ODA ) dan Wushu Asia ASG-5

I0DA-1

Wushu-27

3

310

5

510

8

753102109124S1:Pembangunan sukan untuk prestasi

S2: Pemantapan kejurulatihan

S2: Pengantarabangsaan

Meningkatkan pencapaian aktiviti kokurikulum di peringkat kebangsaan.

Peningkatan 5% pencapaian murid dalam aktiviti kokurikulum di peringkat kebangsaan.80 pingat848892547273S1 : Pembangunan ko-kurikulum untuk prestasi

S2: Pemantapan kejurulatihan

S3: Pemantapan pengurusan ko-kurikulum

Meningkatkan pencapaian aktiviti Ko-kurikulum di peringkat antarabangsa

Peningkatan 5% pencapaian dengan sasaran pingat Johan,Naib Johan dan Ketiga.S1 : Pengantarabangsaan

S3: Pembangunan ko-kurikulum untuk prestasi

S2: Pemantapan kejurulatihan

S3: Pemantapan pengurusan ko-kurikulum

Meningkatkan pencapaian aktiviti sukan di peringkat kebangsaan.

Peningkatan 5% pencapaian dengan sasaran pingat Johan,Naib Johan dan Ketiga.80 pingat848892S1: Pembangunan sukan untuk prestasi

S2: Pemantapan kejurulatihan

S3: Pemantapan pengurusan sukan

Meningkatkan kualiti pengurusan kantinPeningkatan 2% kantin yang mencapai gred A dan gred B bagi tahun semasa

465 kantin sekolah A : 55%B: 35%C:8%D:2%A 57%B:37%C:5%D:1%A :59%B:39%C:5%D:0A:61%B:39%C:2%D:0139140143144S1: Pemantauan

S2: Kolaborasi dengan pihak luar

S3: Pemantapan pengurusan kantin

Meningkatkan kualiti pengurusan kontrak bekalan makanan asrama sekolah harian,asrama SABK,SBP,SKPK dan SMT/V Peningkatan 7% pengurusan kontrak bekalan makanan asrama sekolah harian yang mencapai taraf Terbilang dan Gemilang bagi tahun semasaT:16G:13C:12PM:14TMP:3T:20G:13C:12PM:14TPM:3T:24G:21C:14PM:0TMP:0T28G25C5PM0TPM0S1: Pemantauan

S2: Kolaborasi dengan pihak luar

S3: Pemantapan pengurusan asrama

ANJAKAN1Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa

6Mengupaya JPN,PPD & sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan

7Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia

9Bekerjasama dengan ibu bapa,komuniti dan sektor swasta secara meluas

ASPIRASI 50% pengurangan dalam jurang pencapaian ( antara bandar-luar bandar,gender,sosioekonomi ) menjelang 2020

BILISU STRATEGIKMATLAMATOBJEKTIFKPISASARANINISIATIFSTRATEGIPELAKSANA

TOV201320142015

1 Jurang pencapaian antara sekolah bandar,serta jenis sekolah dan antara daerahMerapatkan jurang pencapaian antara sekolah bandar-luar bandar,jenis sekolah dan antara daerah

1.Merapatkan jurang GP antara sekolah bandar dan luar bandar UPSR

PMR

SPM0.18

0.24

0.650.16

0.23

0.630.14

0.22

0.610.12

0.21

0.591,5,13,1415,16,17,18,20,24,25,34,36,124,145,147

S1 : Pembangunan kapasiti fizikal

S2:CPD berfokus

S3: PLC

S4: Jalinan dan jaringan

S5 : Pemantapan program majlis pemuafakatan SK/SJKT/SJKC

SPASPP

SPASPPSPPP

2.Merapatkan jurang GP antara jenis sekolah di peringkatUPSR

SK-SJKC

SK-SJKT

0.16

0.380.14

0.35

0.12

0.32

0.10

0.28

1,5,13,1415,16,17,18,20,24,25,34,36,124,145,147

3. Merapatkan jurang GP antara daerahUPSR

PMR

SPM0.15

0.38

1.270.14

0.36

1.250.13

0.34

1.230.12

0.32

1.21

4. Merapatkan jurang kelas Pendidikan Khas antara bandar luar bandar

Bil/% sekolah50758510031

S1: Pembangunan kapasiti fizikalS2: Pembangunan kapasiti sumber manusiaS3:Pemantapan pengurusan peperiksaan

SPSPK

2.Jurang penglibatan genderdalam ko-kurikulumMemastikan penyertaan peserta mengikut kuota genderMeningkatkan penyertaan peserta lelaki 93.695.797.810011111112S1: PenguatkusaanPeraturan dan arahan

S2:Promosi

SPPK

3.

Jurang dalam kemahiran asasMemastikan semua murid mempunyai kemahiran asas untuk belajarPenguasaan literasiThn 1-90

909095100S1: Pemantapan LINUS

S2: Bina upaya fasilinus

S3: Sarana Ibu bapaSPA

Thn 2-9595

Thn 3-100100

Penguasaan numerasiThn 168.79090

Thn 290.879595

Thn 398.5100100

Penguasaan asas literasi Bahasa InggerisThn 1-90

909095100S1:Pemantapan Linus 2.0

S2:Bina upaya fasilinus

S3: Sarana ibu bapa

Thn 2-9595

Thn 3-100100

ANJAKAN1Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkulaiti bertaraf antarabangsa

2Memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris

3Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai

9Bekerjasama dengan ibu bapa,komuniti dan sektor swasta secara meluas

TERAS STRATEGIK (ASPIRASI)MEMUPUK PERPADUAN DALAM KALANGAN MURID : Sistem pendidikan yang memberi murid nilai dan pengalaman bersama dalam kepelbagaian.

BILISU STRATEGIKMATLAMATOBJEKTIFKPISASARANINISIATIFSTRATEGIPELAKSANA

TOV201320142015

1Kuota Kaum( RIMUP)Pencapaian keseimbangan kaum dalam RIMUPMemastikan penyertaan kuota bukan melayu mengikut nisbah 5:3:2Meningkatkan penyertaan kaum Cina,India dll42.1Cina

44.5India/lain-lain

52.1

54.662.1

64.672.1

74.611110111124126S1:Penguatkuasaan

S2 : Promosi

SPPK

2.Penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam program sekolah masih rendahPeningkatan dalam penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam program sekolahMeningkatkan penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam program sekolah% peningkatan penglibatan ibu bapa dan komuniti

30%50%60%80%116117S1 : Kempen dan promosi

S2 : Sarana ibu bapa

S3: Sarana sekolahSPS

3.Penyertaan dalam satu-satu aktiviti/program didominasi oleh satu jenis kaum sahaja

Keseimbangan penglibatan semua kaum dalam aktiviti/program

Meningkatkan pengllibatan pelbagai kaum dalam aktiviti/program

Peningkatan % pelajar yang terlibat

35%50%70%100%111S1 : SPSPK

ANJAKAN9Bekerjasama dengan ibu bapa,komuniti dan sektor swasta secara meluas

10Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit

11Meningkatkan ketelusan untuk akauntabiliti awam secara langsung

TERAS STRATEGIK (ASPIRASI)

PELAKSAAN BERKECEKAPAN TINGGI : Sistem yang memaksimumkan keberhasilan murid melalui bajet semasa

BILISU STRATEGIKMATLAMATOBJEKTIFKPISASARANINISIATIFSTRATEGIPELAKSANA

TOV201320142015

1Pengurusan Sukan & Kokurikulum

Memperkasa ilmu pengetahuan pengurusan sukan dalam kalangan guru.Menyediakan latihan & kursus lanjutan bagi setiap pengadil,jurulatih dan pegawai dalam bidang masing-masing

Meningkatkan % sumber manusia dalam pengurusan sukan yang berkualiti60%85%95%100%52687377102S1 : Program in house expertise sukan & Kokurikulum

S2 : Direktori Kepakaran

S3: Permuafakatan bersama Persatuan Sukan/GO/NGO Kebangsaan.

SPPK

2.Waran peruntukan penyelenggaraan,naik taraf dan perolehan lewat dibelanjakan.

Kemudahan prasarana dan infrastuktur JPN/PPD dan sekolah berada dalam keadaan kondusif dan selesa

Kerja-kerja penyelenggaraan, naik taraf dan perolehan dapat dilaksanakan dengan segera dan berkesanProses perolehan dan penyelenggaran hendaklah dilaksanakan dalam tempoh 30 hari dari tarikh waran diterima120hari30 hari30 hari30 hariS1 : Pelaksanaan projek secara empowerment melalui proses subwaran kepada PPD

S2 : Format pelaporan status pelaksanaan projek secara sistematik dan berkala kepada JPN

S3 : Iklan 7 hari lawat tapak hingga tutup sebutharga 7 buka sebut harga 1 hari Mesyuarat teknikal tempoh 7 hari selepas bukaMesyuarat sebutharga tempoh 14 hari Pesanan kerajaan 9 hari selepas keputusan

S4 : Penetapan jadual ahli dan Lembaga Sebut harga JPNS untuk bersidang setiap bulan.

SK2P

3.Prestasi perbelanjaan mengurus yang rendah

Meningkatkan kecekapan dalam menguruskan perbelanjaan mengurus

Meningkatkan prestasi perbelanjaanMencapai prestasi belanja tahunan 95% dan ke atas93.7195%96%97%S1 : Menyemak dan memantau prestasi perbelanjaan pada setiap bulan.

S2: Mengadakan taklimat/latihan pengurusan kewangan bagi meningkatkan kecekapan pengurusan kewangan

Memastikan perbelanjaan adalah mengikut unjuran suku tahun sebagai langkah kawalan perbelanjaan

Meningkatkan pencapaian sehingga 25% bagi suku tahun pertama23.5%25%25%25%

Meningkatkan pencapaian sehingga 50% bagi suku tahun kedua

48%50%50%50%

Meningkatkan pencapaian sehingga 75% bagi suku tahun ketiga

73%75%75%75%

4.Kualiti Pengurusan Kewangan Kumpulan Wang Sekolah

Peningkatan Kualiti Pengurusan Kewangan KWSPeningkatan sekurang-kurangnya 40% secara tahunan Laporan Audit Sangat Baik

35710S1 : Pelaksanaan Kursus.

S2 : Pemantauan Berjadual

S3 : Jalinan kerjasama dengan Bhg. Audit sekolah

SK2P

Peningkatan 20% secara tahunan Laporan Audit Baik

44536379

Pengurangan 50% secara tahunan Laporan Audit Berteguran

271474SK2P

5Model Ekonomi Baru : Transformasi ke arah Akuan bagi Penyata Kewangan Kerajaan

Memastikan sasaran pelaksanaan sistem ini tercapai sepenuhnya bermula 1 Januari 2015Kemaskini 100% data ( kuantiti dan nilai RM )Akaun Belum Terima ( ABT )Kuatkuasa 1 Januari 201475%95%100%100%S1 : Program peningkatan kesedaran pelaporan ABT

S2 : Jalinan kerjasama unit-unit mengutip Hasil kerajaan.

Kemaskini 100% data Aset Tak lih kerajaan kuatjuasa 1 Januari 2015

Kemaskini 100% data Aset Alih Kerajaan kuat kuasa 1 Januari 2015

5%

25%50%

50%75%

75%100%

100%S1 : Penguatkuasa kunci-masuk data Aset Tak Alih ke dalam Sistem SPATA

S1 : Penguatkuasaan kunci- masuk data Aset alih ke dalam Sistem SPA

S2 : Pelaporan berkala dalam Mesyuarat JKPAK

6.

7.Peruntukan terhad oleh BPKhas mengikut jumlah murid dan aktiviti peringkat kebangsaan ( SKK/Akademik/Pemulihan Khas/Kecemerlangan PPKI )

Peruntukan Kewangan Pendidikan Swasta- tiada peruntukan kewangan untuk mengadakan mesyuarat/taklimat/bengkel & program

Mendapat tambahan peruntukan untuk semua aktiviti di peringkat negeri dan kebangsaan

Memastikan peruntukan kewangan ada dan mencukupi untuk mengendalikan programPenambahan peruntukan kepada kadar maksimum dari BPKhas

Semua Pengusaha IPS menjadi ahli Permuafakatan Pengusahaan dan menyumbang kewangan% pertmabahan peruntukan

Bilangan Pengusaha menjadi ahli57%

080%

80%90%

90%100%

100%118127129

127S1 : Memohon peruntukan dari BPKhas

S1 : Penubuhan Majlis Pemuafakatan Pengusaha Tadika SwastaSPSPK

SPSPK

8.GPK P.Khas tidak menerima elaun GPK RM120.00 ( SM) & RM80.00 ( SR) apabila memegang jawatan GPKhas, guru menolak jawatan sebagai GPKhas.

Semua guru yang dilantik sebagai GPK Pendidikan Khas menerima elaun GPK seperti GPK aliran perdana.Memasrtikan semua GPK PK diberi elaun GPKBilangan/% GPK diberi elaun0100%100%100%83S1 : Taklimat kepada semua guru PPKI Gred DG 44 mengenai status jawatan GPKhas secara holistik.

S2 : Mohon BPSM mengkaji perjawatan GPKhas melalui Unit Perkhidmatan JPNSSPSPK

9.Pungutan data yang tidak sistematikMewujudkan satu sistem pengumpulandata yang lebih sistematik

Memastikan data dapat dikumpulkan tepat,mengikut jadual dan kemaskini

1 minggu sebelum tarikh penghantaran data ke Bpkhas.85%100%100%100%69S1 : Sistem khidmat JU data

S2 : Taklimat/mesyuarat penyelarasan bersama pegawai meja dan JU data

S3: Mesyuarat Verifikasi data peringkat JPNS dan PPD

S4 : memohon peruntukan pakej untuk mesyuarat verifikasi data PPKI,2x setahun dari Akitiviti rendah dan Menengah

10.Data yang dikutip lengkap dan tepat mengikut tempoh masa yang telah ditetapkanMengurangkan ralat kemasukan data semua sistem aplikasiMeningkatkan % ketepatan kutipan maklumat dari sekolah% ketepatan maklumat80%96%97%98%147148S1 : Mengeluarkan senarai ralat mengikut modul utiliti untuk disemak oleh Pengetua/ Guru Besar

S2 : Memastikan pentadbir sekolah menyemak dan membuat endosan terhadap data yang dibekalkan kepada PPD.

S3 : Membuat pemantauan terhadap sekolah-sekolah yang bermasalah dalam mengemaskini dataSICT

11.Memanfaatkan ICT untuk pelajaranMenyediakan infrastruktur untuk jaringan dan landasan pembelajaran melalui 1BestariNet

1.Memastikan murid dan guru mempunyai akses yang cukup kepada peralatan ICT

2.Menyediakan jaringan lebar jalur yang mencukupi bagi penggunaan perkhidmatan ICT

3.Memastikan semua guru mempunyai kompetensi asas dalam ICTCapaian talian perkhidmatan 1BestariNet ( 4G) talian terpantas dapat membantu pembelajaran dan pengurusan sekolah di semua sekolah70%98%100%100%144145S1 :Memastikan keperluan asas disediakan

S2 : Memastikan infrastruktur 1BestariNet untuk jaringan dan landasan pembelajaran di setiap sekolah

SICT

12.Kesejahteraan modal insan-Guru-Bukan guru ( staf sokongan)Pengurusan kesejahtaeraan emosi1.Modal insan dapat berfungsi secara holistik dan mampu memberi sumbangan yang lebih berkesan dalam masyarakat

2.Warga pendidik akan lebih terdidik dan tersentuh dengan nilai-nilai keinsanan,kesedaran terhadap diri sendiri dan meningkatnya kepekaan terhadap persekitaran.

3.Warga pendidik mempraktiskan aspek psikologi dan kaunseling sebagai satu budaya dalam amalan organisasi

4.Sentuhan kemanusiaan akan lebih terserlah dalam kalangan pegawai dalam organisasi.% guru,pegawai dan staf mendapat pendedahan tentang pengurusan emosi sejahtera482 klien85%90%95%100%S1 : Self Healing ( Modal Insan)

S2: SEF-AH

S3: Sharing Caring and Healing

S4 : SEE-HEART AKRABSPsK

Penggubalan perancangan strategik ini diharap dapat dijadikan petunjuk arah tuju dan dasar serta strategi pengurusan pendidikan Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan bagi memastikan kecemerlangan pendidikan yang berterusan ke arah pencapaian visi dan misi jpns. Melalui perancangan ini juga, diharapkan ianya dapat meningkatkan profesionalisme, integriti, moral dan semangat kerja sepasukan pegawai-pegawai di JPNS,PPD dan sekolah serta mewujudkan satu budaya organisasi cemerlang yang berupaya memartabatkan JPNS Terbilang Dalam Kalangan Terbaik .Nilai sebenar perancangan ini terletak kepada pelaksanaan strategi dan tindakan yang disarankan serta inovasi semasa. Oleh itu amatlah penting dokumen ini diambil sebagai dokumen utama yang menjadi garis panduan sebagai Perancangan Strategik 2013-2015 Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan.

JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN ( JPNS ) 55