kk pp 2015

18
PROPOSAL PROJEK SENI VISUAL STPM 2015 2) Sebuah syarikat perusahaan automobil tempatan akan menyertai satu pameran kereta antarabangsa. Syarikat tersebut mempelawa anda untuk mencipta reka bentuk kereta konsep bagi golongan muda dengan bertemakan serangga. Anda dikehendaki membuat kajian dan analisis tentang tema dan reka bentuk kereta konsep tersebut. Model rekaan anda hendaklah berukuran 11 cm tinggi, 18 cm lebar dan 35 cm panjang. NAMA:NORSZAWANNI BINTI KAMISAN NO I/C:960118-02-6088 1

Transcript of kk pp 2015

PROPOSAL PROJEKSENI VISUALSTPM 2015

2) Sebuah syarikat perusahaan automobil tempatan akanmenyertai satu pameran kereta antarabangsa. Syarikat tersebutmempelawa anda untuk mencipta reka bentuk kereta konsep bagi

golongan muda dengan bertemakan serangga.

Anda dikehendaki membuat kajian dan analisis tentang tema danreka bentuk kereta konsep tersebut. Model rekaan andahendaklah berukuran 11 cm tinggi, 18 cm lebar dan 35 cmpanjang.

NAMA:NORSZAWANNI BINTI KAMISANNO I/C:960118-02-6088

1

ANGKA GILIRAN: SJO511/1019TINGKATAN: 6 ATAS 1

1.0 PENGENALAN1.1 KERETA KONSEP SECARA UMUM

Kereta konsep ialah sejenis kereta yang dibina bagimemaparkan penstailan baharu atau teknologi terkini. Ia seringdipamerkan di pertunjukan kereta untuk menolok banding reaksipelanggan terhadap rekaan baharu dan radikan yang mungkin atautidak mungkin akan dikeluarkan secara besar-besaran. PerekaGeneral Motors Harley Earl sering diberi penghargaan sebagaipencipta kereta konsep terawal, serta banyak berusaha untukmempopularkannya melalui pertunjukan Motorama pada 1950an.

Kereta konsep tidak akan terus dikeluarkan. Pada zamanzomen ini, kesemua rekaan perlu melalui banyak perubahansebelum rekaan terakhir dimuktamadkan atas tujuanpraktikaliti, keselamatan, keperluan mematuhi peraturankenderaan, serta kos. Kereta tujuan pengeluaran, bertentangandengan kereta konsep, memenuhi tujuan ini. Ia juga dikenalisebagai kereta prototaip, tetapi tidak boleh dikelirukandengan prototaip kereta lumba seperti Le Mans Prototype.

2

2.0 DEFINISI KERETA

Kereta ataupun automobil ialah kenderaan bertayar empat(biasanya) yang mempunyai enjin. Pada masa dahulunya iadikenali sebagai kenderaan bermotor kerana 'motor' merujukkepada enjin. Kereta mempunyai tempat duduk untuk pemandu dansekurang kurangnya satu tempat duduk untuk penumpang danselebih-lebihnya 7 orang. Sehingga 2002, terdapat 590 jutakereta penumpang di seluruh dunia (secara kasar sebuah keretauntuk setiap 11 orang).

DEFINISI KONSEP

Konsep adalah satu kognitif unit sebuah idea abstrak atausimbol mental ada kalanya dijelaskan sebagai "unitpengetahuan," dibina daripada unit lain yang bertindak sebagaiciri-ciri konsep. Sebuah konsep selalunya dikaitkan dengan

3

perwakilan serupa dalam sesuatu bahasa atau simbologi sepertisatu perkataan.

DEFINISI KERETA KONSEP

Kereta konsep selalunya radikal dari segi enjin ataurekaannya. Ada yang menggunakan bahan bukan tradisional,eksotik, atau mahal, merangkumi daripada kertas kepada gentiankarbon kepada aloi yang diperhalusi. Yang lainnya pulamempunyai reka letak unik, seperti pintu sayap, 3 atau 6 (ataulebih) roda, atau keupayaan istimewa yang tidak terdapat padakereta biasa. Oleh kerana ia selalunya tidak praktikal atautidak menguntungkan, kebanyakan kereta konsep tidak melepasimodel skala, malah lukisan dalam rekaan komputer. Rekaankonsep lain yang lebih tradisional boleh dibangunkan kepadakenderaan yang boleh dipandu sepenuhnya dengan rangkaian kuasadan aksesori yang berfungsi dengan baik. Keadaan kebanyakankereta konsep terletak di antaranya dan tidak semestinyamewakili produk akhir."Model olok-olok" yang tidak berfungsibiasanya diperbuat daripada liin, tanah liat, logam, gentiankaca, plastik atau gabungan antara mana-mana bahan.Jika bolehdipandu, sistem rangkaian kuasa selalunya dipinjamkan daripadakenderaan pengeluaran daripada syarikat yang sama, ataumungkin mengalami sedikit kecacatan dan ketidaksempurnaandalam rekaannya. Selepas jangka hayat berguna kereta konsepberakhir, ia selalunya dimusnahkan. Ada yang tidakdimusnahkan, sama ada dipamerkan di dalam muzium syarikatataupun disembunyikan dalam simpanan.

4

3.0 GAMBAR-GAMBAR KERETA KONSEP

5

6

7

8

9

4.0 DEFINISI SERANGGA

Serangga ialah benda hidup dari kelompok haiwanInvertebrata, kelas Insecta, yang mempunyai bilangan spesiesterbanyak. Di habitan daratan, serangga paling luas tersebarberbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filumArthropod. Anggaran jumlah keseluruhan spesies kini,termasuk yang belum dikenali oleh sains sekitar dari duahingga tiga puluh juta, dengan kebanyakan pakar cenderungkepada jumlah pertengahan antara dua jumlah melampau ini.Walaupun telah diketahui hampir satu juta spesies serangga,masih banyak lagi serangga yang belum diketahui dandirekodkan kehadirannya. Tidak dapat dinafikan banyakserangga yang akan pupus, sebelum dapat direkodkankewujudannya, akibat aktiviti pembangunan hutan yangdilakukan.

10

Serangga boleh didapati dalam pelbagai habitat di bumiini, malah anda akan mendapati banyak serangga berkongsihabitat dengan manusia, sama ada di halaman rumah ataupun didalam rumah. Serangga mempunyai banyak kepentingan sama adasecara langsung maupun tidak langsung terhadap kehidupanmanusia di bumi ini.

JENIS-JENIS SERANGGA

Serangga terbahagi menjadi beberapa jenis spesies.Di antaranya adalah:

Kelompok diptera misalnya lalat Kelompok aleopetra misalnya kumbang Kelompok hymenoptera misalnya semut, lebah dan

tabuan. Kelompok Lepidoptera misalnya kupu-kupu dan ngengat. Kelompok odonata misalnya capung Kelompok orthiptera misalnya belalang Kelompok hempitera atau bangsa kepik dan masih

banyak lagi kelompok atau jenis lainnya.

5.0 GAMBAR-GAMBAR SERANGGA

11

12

13

14

15

6.0 GAMBAR SERANGGA YANG DIPILIH

16

Kalajengking adalah sekelompok haiwan beruas dengandelapan kaki (oktopoda) yang termasuk dalam ordo Scorpionesdalam kelas Arachnida. Kalajengking masih berkerabat denganketonggeng, laba-laba, tungau, dan caplak. Ada sekitar 2000jenis kalajengking. Mereka banyak ditemukan selatan dari 49°U, kecuali Selandia Baru dan Antarktika. Semua spesieskalajengking memiliki bisa. Pada umumnya, bisa kalajengkingtermasuk sebagai neurotoksin (racun saraf). Suatu pengecualianadalah Hemiscorpius lepturus yang memiliki bisa sitotoksik(racun sel). Neurotoksin terdiri dari protein kecil dan juganatrium dan kalium, yang berguna untuk mengganggu transmisisaraf sang korban. Kalajengking menggunakan bisanya untukmembunuh atau melumpuhkan mangsa mereka agar mudah dimakan.

Bisa kalajengking lebih berfungsi terhadap artropodalainnya dan kebanyakan kalajengking tidak berbahaya bagimanusia; sengatan menghasilkan efek lokal (seperti rasa sakit,pembengkakan). Namun beberapa spesies kalajengking, terutamadalam keluarga Buthidae dapat berbahaya bagi manusia. Salah

17

satu yang paling berbahaya adalah Leiurus quinquestriatus, dananggota dari genera Parabuthus, Tityus, Centruroides, danterutama Androctonus. Kalajengking yang paling banyakmenyebabkan kematian manusia adalah Androctonus australis.

7.0 KELEMAHAN DAN KEKURANGAN KERETA

18

KELEMAHANDAN

KEKURANGAN

saiztempat

NoiseInsulationAgak Kurang

DVD PlayerTak AdaSpeaker

TempatLetak Air

Jauh

Agak Susah Nak Memotong

RuangLutut Kiri

Agak

Tempat DudukTengah di 2nd

Row Keras

AgakBumping