download Kimia Kertas 2 Pengesanan 2 t4 2015

of 15

Transcript of Kimia Kertas 2 Pengesanan 2 t4 2015

• 8/18/2019 Kimia Kertas 2 Pengesanan 2 t4 2015

1/15

2/15

SULIT 4541/2

(i i) %tate the name of the process of con$ersion.!yatakan nama bagi proses perubahan tersebut.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".

[1 mark](iii) %tate the energ change that occurs in the process!

!yatakan perubahan tenaga berlaku dalam proses ini?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

[1 mark]

(&) he fo##owing &iagram shows the graph of temperature against time when #iqui& naphtha#ene is coo#e&.Rajah berikut menunjukkan gra$ suhu melawan masa apabila #e#air na$talena disejukkan.

(i ) %tate the free*ing point of naphtha#ene!yatakan takat beku bagi na$talena..

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""......................................[1 mark]

(i i) What is the phsica# state of naphtha#ene at

Apakah keadaan $i"ik bagi na$talena pada

+, - """"""""""""""""""""""""""""""""""""""...[1 mark]

(iii) /p#ain wh there is no change in temperature from + to , !erangkan mengapa tiada perubahan suhu dari * ke + ?

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..[1 mark]

'. Diagram '.1 shows the apparatus setup to &etermine the empirica# formu#a of o/i&e of meta# .

Rajah '.1 menunjukkan susunan radas untuk menentukan $ormula empiri# bagi oksida logam ,.

3/15

SULIT 4541/2

(a) What is the meaning of empirica# formu#a! Apakah maksud $ormula empirik?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""[1 mark]

(b) %tate the name of two chemica#s use& to prepare h&rogen gas in the #aborator!!yatakan nama dua bahan kimia yang digunakan untuk menyediakan gas hidrogen dalam makmal?

[' marks](c) %tate one precaution step that must be taken when carring out the e/periment!

!yatakan satu langkah berjagajaga yang mesti diambil semasa menjalankan eksperimen ini?

[1 mark](&) ab#e '.' shows the resu#t obtaine& from e/periment.

Jadual '.' menunjukkan keputusan yang diperolehi daripada eksperimen tersebut.

ass combustion tube 2 asbestos paper Jisim tiub pembakaran / kertas asbestos

34.'5 g

ass of combustion tube 2 asbestos paper 2 o/i&e before heating Jisim tiub pembakaran / kertas asbestos / ksida , sebelum pembakaran

7.45 g

ass of combustion tube 2 asbestos paper 2 pro&uct after heating Jisim tiub pembakaran / kertas asbestos / hasil selepas pembakaran

.75 g

ab#e 8a&ua# '.'

+ase& on tab#e '.'9 &etermine*erdasarkan jadual '.' tentukan

[:e#ati$e atomic mass of  Jisim atom relati$  - ;

4/15

SULIT 4541/2

3. Diagram 3 shows part of the >erio&ic ab#e of #ements.Rajah 2 menunjukkan sebahagian daripada Jadual *erkala 3nsur.

(a) %tate the name of the hori*onta# rows in the >erio&ic ab#e of #ements.!yatakan nama bagi baris mendatar dalam Jadual *erkala 3nsur.

[1 mark](b) Which of the e#ements in Diagram 3 is ha#ogen!

3nsur yang manakah dalam Rajah 2 merupakan halogen?

[1 mark](c) Write the e#ectron arrangement of he#ium atom!

uliskan susunan elektron bagi atom helium?

[1 mark](&) %o&ium react with ch#orine gas to form a white so#i&.

!atrium bertindak balas dengan gas klorin membentuk pepejal putih.

(i) %tate the name of white so#i&.!yatakan nama bagi pepejal putih itu.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""[1 mark]

(ii) Write the chemica# equation for the reaction occur.uliskan persamaan kimia bagi tindak balas yang berlaku.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""[' marks]

(e) he atomic si*e of ch#orine atom is sma##er than so&ium atom. /p#ain wh!4ai" atom klorin lebih ke#il daripada atom natrium. erangkan mengapa?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".[' marks]

(f) he information be#ow shows the specia# properties of one of the e#ements in &iagram 3.,aklumat di bawah menunjukkan si$at istimewa bagi satu daripada unsurunsur dalam rajah 2.

• %hows &ifferent o/i&ation numbers in their compoun&s.,enunjukkan nombor pengoksidaan yang berbe"a dalam sebatiannya

• ?orm co#oure& ions or compoun&s.

,embentuk ion atau sebatian yang berwarna.

5/15

SULIT 4541/2

(i) Which of the e#ements shows the abo$e properties!@nsur ang manakah menunukkan sifatsifat &i atas!

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..

[1 mark](ii) %tate another specia# propert that can be shown b e#ement in (f) (ii).

=atakan satu sifat istimewa #ain ang &itunukkan o#eh unsur di %$& %i&

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..

[1 mark]

. Diagram .1 an& &iagram .' show the setup of apparatus to in$estigate the e#ectro#sis of mo#ten #ea& (BB) o/i&e an& si#$er nitrateso#ution.Rajah 5.1 dan rajah 5.' menunjukkan susunan radas untuk mengkaji elektrolisis leburan plumbum %& oksida dan larutan argentums nitrat.

(a) What is meant b e#ectro#te! Apakah yang dimaksudkan dengan elektrolit?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

[1 mark](b) +ase& on &iagram .19

*erdasarkan rajah 5.1

(i) =ame the pro&uct forme& at e#ectro&e C!!amakan hasil yang terbentuk di elektrod 7?

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".

[1 mark](ii) Write the ha#f equation for the reaction that occurs at e#ectro&e ?.

uliskan persamaan setengah bagi tindak balas yang berlaku di elektrod 8.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..[1 mark]

(c) +ase& on &iagram .'9*erdasarkan rajah 5.'

(i) %tate the ions present in si#$er nitrate so#utions.!yatakan ionion yang hadir dalam larutan argentum nitrat.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..

[1 mark](ii) What wou#& ou obser$e at carbon e#ectro&e !

Apakah yang anda perhatikan di elektrod karbon ,?

[1 mark]

6/15

SULIT 4541/2

(iii) /p#ain our answer in (c)(ii)erangkan jawapan anda di %#&%ii&

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

[' marks](i$) Describe how ou can $erif the pro&uct forme& at carbon e#ectro&e .

9uraikan bagaimana anda boleh mengesahkan hasil yang terbentuk di elektrod karbon (.

[' marks](&) %tate one app#ication of e#ectro#sis in in&ustries.

!yatakan satu kegunaan elektrolisis dalam industri.

[1 mark]

5. Diagram 5.1 shows the apparatus setup for the neutra#i*ation reaction between nitric aci& an& potassium h&ro/i&e so#ution forpreparation of sa#t E.

:aah 5.1 menunukkan susunan ra&as untuk tin&ak ba#as peneutra#an antara asi& nitrik &an #arutan ka#ium hi&roksi&a untuk pene&iaan garam E.

(a) %tate the co#our change of the so#ution in the conica# f#ask at the en& point.!yatakan perubahan warna larutan dalam kelalang kon pada takat akhir.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..[1 mark]

(b) (i) %tate the name of sa#t E.!amakan garam :.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""..

[1 mark]

(ii) Write the chemica# equation for the abo$e reaction.uliskan persamaan kimia bagi tindak balas di atas.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""...

[1 mark]

7/15

SULIT 4541/2

(iii) ,a#cu#ate the ma/imum mass of sa#t E forme&.[o#ar mass of sa#t E < 101 g mo#1]9itungkan jisim maksimum garam : yang terbentuk.

[Jisim molar garam : ; 101 g mol 1 ] 

[3 marks]

(c) (i) he e/periment is repeate& with 0.5 mo# &m3 su#phuric aci& to rep#ace nitric aci&.>re&ict the $o#ume of su#phuric aci& nee&e& to neutra#i*e comp#ete#.

8/15

SULIT 4541/2

(b) (i) %tate the function of F!!yatakan $ungsi >?

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".[1 mark]

(ii) =ame a chemica# substance that can be use& as F.!amakan satu bahan kimia yang boleh digunakan sebagai >.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

[1 mark]

(c) Bn &iagram 69 mark the &irection of the e#ectron f#ow.alam rajah 6 tandakan arah pengaliran elektron.

[1 mark]

(&) %tate the co#our change of copper (BB) nitrate so#ution. Ci$e a reason for our answer.!yatakan perubahan warna larutan kuprum %& nitrat. *erikan satu alas an bagi jawapan anda.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".

[' marks](e) Write the ha#f equation for the reaction at the negati$e termina#.

uliskan setengah persamaan bagi tindak balas di terminal negati$.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""".[' marks]

(f) Bf copper e#ectro&e an& copper (BB) nitrate are rep#ace& with *inc e#ectro&e an& *inc nitrate so#ution. Jika elektrod kuprum dan larutan kuprum %& nitrat digantikan dengan elektrod "ink dan larutan "ink nitrat.

(i) What happene& to the $o#tmeter rea&ing! Apakah yang berlaku kepada ba#aan @oltmeter?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

[1 mark](ii) Ci$e a reason for our answer.

*erikan satu sebab bagi jawapan anda.

[1 mark]

9/15

SULIT 4541/2

Section B

Bahagian B

['0 marks] ['0 markah] 

Answer an one question from this section. Jawab manamana satu soalan daripada bahagian ini.

7. (a) Diagram 7.1 shows the atomic structure of e#ement E.Rajah .1 menunjukkan struktur atom bagi unsur :.

(i) Describe the atomic structure shown in Diagram 7.19uraikan struktur atom yang ditunjukkan dalam rajah .1

[6 marks]

(ii) %tate the position of e#ement E in the >erio&ic ab#e of #ements./p#ain our answer.!yatakan kedudukan unsur : dalam Jadual *erkala 3nsur.erangkan jawapan anda.

[4 marks]

(b) Diagram 7.' shows the stan&ar& representation for three e#ements >9 F an& :.Rajah .' menunjukkan perwakilan piawai bagi tiga unsure B > dan R.

#ements >9 F an& : react to form two compoun&s that ha$e &ifferent tpe of bon&s.@sing the information in &iagram 7.'9 suggest an& e/p#ain how the two compoun&s can be forme&.3nsur B > dan R bertindak balas membentuk dua sebatian yang mempunyai jenis ikatan yang berbe"a.,enggunakan maklumat dalam rajah .' #adang dan terangkan bagaimana dua sebatian tersebut terbentuk.

[10 marks]

10/15

SULIT 4541/2

G. (a) Diagram G.1 shows the apparatus setup to in$estigate the e#ectrica# con&ucti$it of substances % an& .Rajah C.1 menunjukkan susunan radas untuk mengkaji kekonduksian elektrik bagi bahan 4 dan .

+ase& on the obser$ations in &iagram G.19*erdasarkan pemerhatian dalam rajah C.1

(i) Ci$e e/amp#e of substances % an& .*eri #ontoh bagi bahan 4 dan .

[2 marks]

(ii) /p#ain the abo$e obser$ations.erangkan pemerhatian di atas.

[3 marks]

(b) Diagram G.' shows the apparatus setup for a chemica# ce##.

Rajah C.' menunjukkan susunan radas untuk satu sel kimia.

+ase& on &iagram G.'9*erdasarkan rajah C.'

(i) %tate the obser$ation an& write the ha#f equation at *inc e#ectro&e.!yatakan pemerhatian dan tulis persamaan setengah pada elektrod "ink.

[2 marks]

(ii) Bf *inc e#ectro&e is rep#ace& with magnesium e#ectro&e9 what wi## happen to the potentia#&ifference of the ce##! /p#ain wh!

Jika elektrod "ink digantikan dengan elektrod magnesium apa akan berlaku kepada be"a upayasel tersebut? erangkan mengapa?

[2 marks]

11/15

SULIT 4541/2

(a) ab#e G shows the obser$ations at the ano&e when &ifferent concentrations of so&iumch#ori&e so#ution are e#ectro#se& using carbon e#ectro&es.

Jadual Cmenunjukkan pemerhatian pada anod apabila larutan natrium klorida dengan kepekatan yang

berbe"a dielektrolisis menggunakan elektrod karbon.

,e## se# #ectro#te ) elektrolit  ;bser$ation at ano&e ) pemerhatian di anod 

B1.0 mo# &m3 so&ium ch#ori&e so#utionlarutan natrium klorida 1.0 mol dm2

He##owish green gas is re#ease&7as hijau kekuningan dibebaskan

BB0.0001 mo# &m3 so&ium ch#ori&e so#ution(arutan natrium klorida 0.0001 mol dm 2

+ub#es of co#our#ess gas is re#ease&7elembung gas tidak berwarna dibebaskan

able C) Jadual C

(i) Write the ha#f equation for the reaction that occurs at the catho&e for ce##s B an& BB.ulis persamaan setengah untuk tindak balas yang berlaku di katod bagi sel dan .

[2 marks]

(ii) +ase& on tab#e G9 e/p#ain the obser$ations an& name the pro&uct forme& at the ano&esfor ce##s B an& BB.*erdasarkan jadual C terangkan pemerhatian dan namakan hasil pada anod untuk sel dan .

[9 marks]

12/15

SULIT 4541/2

Section C

Bahagian C 

['0 marks] ['0 markah] 

Answer an one question from this section. Jawab manamana satu soalan daripada bahagian ini 

4. (a) Diagram 4.1 shows the setup apparatus an& obser$ation for e#ectro#sis of &i#ute so#ution E.Rajah D.1 menunjukkan susunan radas dan pemerhatian bagi elektrolisis larutan : #air.

+ase& on the obser$ation in &iagram 4.19 suggest a suitab#e so#ution of E.%tate the name of the gas > an& meta# F. /p#ain how the gas > an& meta# F pro&uce& &uring e#ectro#sis process.*erdasarkan pemerhatian dalam rajah D.1 #adangkan satu larutan yang sesuai bagi :.!yatakan nama gas B dan logam >. erangkan bagaimana gas B dan logam > dihasilkan semasa proses elektrolisis.

[9 marks]

(b) A stu&ent has an inattracti$e iron ring an& it is eas to corro&e. o so#$e the prob#em9 she uses e#ectro#sis process in a#aborator.4eorang pelajar mempunyai #in#in besi yang tidak menarik dan mudah berkarat. 3ntuk menyelesaikan masalah itu dia menggunakan

proses elektrolisis dalam makmal.

A stu&ent ma use the apparatus an& chemica#s as fo##ow -Belajar tersebut boleh menggunakan alat radas dan bahan kimia berikutE

+eaker9 batter9 connecting wires an& croco&i#e c#ips9 copper meta# an&

copper (BB) su#phate so#ution.*ikar bateri wayar penyambung dank klip buaya logam kuprum dan larutan kuprum%& sul$at.

Describe an e/periment how she can so#$e the prob#em.9uraikan satu eksperimen bagaimana dia boleh menyelesaikan masalah tersebut .

%tate one obser$ation at iron ring &uring the e#ectro#sis process.!yatakan satu pemerhatian pada #in#in besi semasa proses elektrolisis tersebut .

[8 marks]

13/15

SULIT 4541/2

(c) ab#e 4.' shows the $o#tage obtaine& from three $o#taic ce## using &ifferent pair of meta#. Jadual D.' menunjukkan nilai @oltan yang didapati daripada tiga sel kimia yang menggunakan pasangan logam yang berbe"a.

Io#taic ce## se# kimia eta# pairs pasangan #ogam Io#tage $o#tan (I) =egati$e termina# termina# negatif

B E an& H 1.' E

BB H an& J 0.4 J

BBB H an& W 0.5 H

BI E an& J

ab#e a&ua# 4.'

+ase& on tab#e 4.'9*erdasarkan jadual D.'

(i) Arrange meta# W9 E9 H an& J in ascen&ing or&er in #ectrochemica# %eries.4usun logam F : G dan H mengikut susunan menaik dalam 4iri re&ict the $o#tage $a#ue an& negati$e termina# in ce## BI.Ramalkan nilai @oltan dan terminal negati@e dalam sel I.

[3 marks]

14/15

SULIT 4541/2

10. (a) ab#e 10.1 shows the concentration an& pK $a#ues of two &ifferent a#ka#is. Jadual 10.1 menunjukkan kepekatan dan nilai p9 bagi dua alkali yang berlainan.

A#ka#i alkali ,oncentration (mo# &m3)

epekatan %mol dm2 &pK

%o&ium h&ro/i&e so#ution

(arutan natrium hidroksida0.1 13

Ammonia aqueous so#ution(arutan akueus ammonia

0.1 10

ab#e 10.1

/p#ain wh the a#ka#is in the tab#e 10.1 ha$e &ifferent pK $a#ues.erangkan mengapa alkali dalam Jadual 10.1 mempunyai nilai p9 yang berlainan.

[4 marks]

(b) ab#e 10.' shows the pK $a#ues for so#utions of aci& A an& aci& + which ha$e the same concentration. Jadual 10.' menunjukkan nilai p9 bagi larutan asid A dan asid * yang mempunyai kepekatan yang sama.

Aci& asid  pK $a#ue !ilai p9

A 1

+ 5

ab#e 10.'

+ using one name& e/amp#e for each aci&9 e/p#ain wh the pK $a#ues of the aci&s are &ifferent.engan menggunakan satu #ontoh yang dinamakan bagi setiap asid terangkan mengapa nilai p9 bagi asidasid itu berbe"a.

[6 marks]

(c) A stan&ar& so#ution can be prepare& using &i#ution metho&.

Describe how wou#& ou prepare 100 cm3 0.5 mo# &m3 so&ium h&ro/i&e so#ution from '.0 mo# &m3 so&ium h&ro/i&eso#ution.4atu larutan piawai boleh disediakan melalui kaedah pen#airan.9uraikan bagaimana anda boleh menyediakan 100 #m2 larutan natrium hidroksida 0.= mol dm2 daripada larutan natriumhidroksida '.0 mol dm2.

Hour &escription shou#& inc#u&e the fo##owings-Benerangan anda perlu mengandungi perkaraperkara berikutE

•  ist of materia#s ) senarai bahan dan alat radas

•  ,a#cu#ation in$o#$e&  pengiraan yang terlibat 

•  >roce&ure ) prosedur 

[10 marks]

END OF QUESTION PAPER 

KERTAS SOALAN TAMAT 

15/15

SULIT 4541/2

1   8

H  e

H  e   l   i  u  m

1   0

N  e

N  e  o  n

1   8

A  r

g  o  n

3   6

K  r

r  y  p   t  o  n

5   4

X  e

e  n  o  n

8   6

R  n

a   d  o  n

7   1

L  u

e   t   i  u  m

1   0   3   *

L  r

n     c      i     u     m

1   7

F

o  r   i  n  e

1   7

C

l

l  o  r   i  n  e

3   5

B

r

o  m   i  n  e

5   3

I

I  o   d   i  n  e

2   7

8   5

A

t

t  a   t   i  n  e

7   0

!   "

r   "   i  u  m

1   0   2   *

N  o      i     u     m

#   $   R   I   %   &   I   C   (   A   B   L   $   %   F   $   L   $   )   $   N   (   *

1   6

%

%  +  y  g  e  n

1   6

*  u   l   -  u  r

3   4

*  e

e     n      i     u     m

5   2

(  e

l   l  u  r   i  u  m

8   4