penggambaran filem Bujang Lapok (kiri) – Foto-foto MUDD ... BH Pg 10.pdf · “Sekarang kita...

Post on 22-Mar-2019

225 views 0 download

Transcript of penggambaran filem Bujang Lapok (kiri) – Foto-foto MUDD ... BH Pg 10.pdf · “Sekarang kita...

Oleh NURUL ‘AIN RAZALI

DI sini, kasut ditanggalkan se-belum memasuki rumah dan hida-ngan popular ketam bercili dima-sak dengan kulitnya sekali.

Warga Chile, sebaliknya, me-ngenakan kasut sehingga ke da-lam rumah dan memasakan maka-nan laut tanpa kulit yang keras.

Jurang budaya antara masyara-kat Singapura dan negara Ameri-ka Latin itu begitu ketara.

Terpisah lebih 16,000 kilome-ter jauh, tidak menghairankan ji-ka kita hanya setakat tahu kewuju-dan masyarakat yang satu lagi itutetapi tidak mengenali budayadan cara hidup satu sama lain.

Namun, seorang anggota Persa-tuan Keusahawanan UniversitiNasional Singapura (NES), EncikMuhammad Imran Mustapha, 23tahun, terkesan apabila beliau di-terima sebuah keluarga Chile de-ngan tangan terbuka.

“Keluarga Rodolfo sangat pri-hatin tentang pemakanan danghairah ingin memahami latar be-lakang, budaya dan agama kita.Mereka ingin tahu tentang kom-pas kiblat. Dan ada sebuah masjiddi sana.

“Keberadaan saya mungkin se-kali gus memupuk persefahamanantara warga Chile dengan kita ke-rana tidak ramai tahu akan kehadi-ran masyarakat Muslim di Chiledan adat mereka,” ujar mahasis-wa tahun ketiga kejuruteraan bio-molekular dan kimia itu.

Beliau, bersama sembilan lagianggota NES, mengunjungi Chiletahun lalu di bawah satu projekkendalian NES, Isage.

Menurut satu kenyataan NES,Isage menyediakan platform bagirangkaian sosial dan program per-tukaran antara NUS dan universi-ti di Barat.

NES bekerjasama dengan Uni-versiti Katolik Pontifikal Chile(PUC) dan Universiti Princeton diAmerika Syarikat bagi tahun aka-demik 2010/2011.

“Perjalanan ini bukan sekadarsatu pertukaran budaya. Saya ka-gum dan tersentuh oleh layananmereka. Usaha ini merapatkan la-gi hubungan antara dua universitiini dan persatuan keusahawanan-nya.

“Ini pengalaman bernilai kera-na saya dapat meneroka sisi sosialdan ekonomi Chile. Saya seka-rang lebih memahami iklim keusa-hawanan, prasarana dan soko-ngan dalam kawasan Amerika Lat-in,” ujar Encik Imran.

Baru-baru ini pula, sekumpu-lan 11 pelajar PUC berpeluangmenerokai budaya Singapura danAsia apabila mereka berkunjungke sini bagi acara iConnect ’11.

Anjuran NES, Isage dan BizA-sia, iConnect ’11 merupakan pro-gram seminggu – dari 19 hingga25 Januari lalu – yang bertujuanmendedahkan usahawan beliadan pelajar kepada dunia keusa-hawanan antarabangsa serta men-jalinkan hubungan kerja.

Peserta menjalani siri bengkel,ceramah dan sesi menjalin rangkai-an bersama usahawan lain dansyarikat-syarikat media sosial, ke-usahawanan sosial dan e-pernia-gaan.

Ketika ditemui, pengarah IsageChile, Cik Sophia Brañes Vidal,22 tahun, berkata kumpulannyatidak mempunyai sebarang masa-lah kecuali perbezaan bahasa se-masa di sini.

Menurut mahasiswi tahun keti-ga PUC dalam bidang kejurutera-an perindustrian itu, bahasa Ingge-ris merupakan bahasa kedua ma-syarakat Chile, yang lebih banyakbertutur dalam bahasa SepanyolChile.

Namun, perbezaan itu bukanpenghalang bagi dua pihak ituberusaha menjalinkan hubunganerat hingga akhir hayat, ujarnya.

“Saya rasa penubuhan pro-gram pertukaran secara formal an-tara PUC dan NUS memang baik.Pasaran Asia dan Chile besar. Pa-da masa depan kedua-duanya bo-leh saling melengkapi.

“Sekarang kita harus mengam-bil langkah pertama untuk menja-lin hubungan kerja dan menjadiyang pertama di dunia menubuh-kan hubungan (antara AmerikaLatin dan Asia) sebegini,” ujarCik Vidal.

Nota: Penulis mahasiswaUniversiti RMIT, Australia(SIM Global Education).

Asal-usul orang Melayu:Pameran di tingkat satu ini diiringi dengan

lagu instrumental yang melontar anda kemba-li ke era permulaan tamadun Melayu di Singa-pura. Anda akan kagum dengan pameran be-raneka jenis kapal dan kolek yang digunakanorang Melayu pada satu masa dahulu.

Di ruang ini anda akan juga mendalami pe-ngaruh Islam dalam dunia Melayu, yang diwa-kili dengan artifak kitab Al-Quran tulisan ta-ngan dan surat-surat dalam tulisan Jawi.

Tentu sekali, anda dapat menikmati khaza-nah purba di ruang ini dalam suanan kehidu-pan kampung yang begitu bercanggah dengankehidupan moden kita masa ini.

Tokoh Melayu terkenal:Di tingkat dua, tokoh Melayu terkenal dari

era 1950 hingga 1970-an diiktiraf dalam pa-meran ini. Anda boleh membaca kisah hiduppenulis lagu kebangsaan, Allahyarham ZubirSaid, presiden pertama Singapura, Allahyar-ham Yusof Ishak, dan seniman P. Ramlee.

Bahkan anda boleh menjejakkan kaki keset penggambaran filem Bujang Lapok.

Dulu dan sekarang:Di ruangan ini golongan lebih muda akan

seronok membaca trivia seperti adat pengan-tin pada satu masa dahulu. Tahukah anda pen-gantin lelaki akan duduk di bahu pengiringlelakinya apabila bertandang ke rumah pe-ngantin perempuan?

Golongan lebih tua pula akan tersenyummengenangkan zaman muda mereka... mung-kin mereka turut melalui adat-adat itu.

Selain ruang budaya, anda boleh melihatpelan rumah kampung dan perkakas rumahzaman lampau seperti lampu colok, rehalberukir dan langsir corak ‘retro’.

Sejarah moden:Ruang ini mungkin yang paling mudah di-

kenali kebanyakan pelawat. Ia menampilkankenangan 1970-an, lengkap dengan kedai ma-mak dan kedai runcit yang menempel di ru-mah kedai.

Peralatan ikonik, seperti buku nota 555,tiub ubat berus gigi Colgate dan rokok-rokoktin lama, antara artifak yang menarik perha-tian pengunjung.

Ia turut memuatkan ruang pameran repli-ka sebuah flat HDB lengkap dengan telefonputar dan radio usang serta barang-barangyang sekarang hanya tinggal kenangan.

Nota: MUDD & NADD pasangan perancangacara kreatif. Ikuti saranan kegiatan merekadi laman www.SGThingsToDoToday.com.

Kenali Melayu Dulu

Tersentuh olehlayanan mesra di Chile

Apa: Rumah Terbuka TamanWarisan Melayu:Bila: 1-30 April1 - 6 petang (Isnin)dan 10 pagi – 6 petang(Selasa-Ahad)Di mana: Taman WarisanMelayu (Sebelah Masjid Sultan)Keterangan lanjut: Khidmatpemandu pelawat disediakandari Khamis hingga Ahad.Lungsurwww.malayheritage.org.sg bagiketerangan lanjut.

Teroka

SILA MASUK

TamanWarisanMelayu (TWM)arkib danpenyimpankhazanahMelayuSingapura.

Dibuka 2005,ia akanmenjalaniubah elokbulan depan.

Sebelum itu,sepanjangbulan ini TWMmengadakanrumahterbuka. –Laporan olehMudd & Nadd

Corak hidup dan tokohlama masyarakat

dipapar buat pelawat

Kampus

MENJALIN HUBUNGAN: Mahasiswa Singapura berkunjung ke Chile di bawah program pertukaran persatuankeusahawanan pelajar NUS dan PUC lewat tahun lalu. – Foto ihsan MUHAMMAD IMRAN MUSTAPHA

KENANG ZAMAN DULU: Antara yang boleh diterokai di rumah terbuka TWM ialah replika rumah kampung Melayu zaman dulu, setpenggambaran filem Bujang Lapok (kiri), dan replika kedai mamak lama yang menempel di rumah kedai. – Foto-foto MUDD & NADD

10 Berita Harian10 Selasa, 19 April 2011 rancak